70 jaar Brandweer Schiphol

Terug naar Blog
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium

70 jaar Brandweer Schiphol

“Donderdag 17 en vrijdag 18 oktober houden we een symposium ter ere van het 70-jarig bestaan van Brandweer Schiphol. Vinden jullie het leuk om daar bij te zijn?” Regelmatig krijgen we uitnodigingen vanuit het land. En helaas kunnen we – mede door de 24-uurs diensten niet overal bij zijn. Voor deze maakten we echter graag ruimte in de agenda.

Een dag vol interessante sprekers & presentaties

Hoewel de beelden onderaan deze blog het meest veelzeggend zijn – want zo’n demo is toch geweldig! – toch ook nog even een kleine terugblik op de rest van de dag. We werden ‘s morgens ontvangen met koffie en koekjes in de remise, ofwel uitrukhal. Deze was voor de dag omgetoverd in een spreekzaal vol stoelen mét als achtergrond de nieuwe Panther. Wat een ding!

De dag werd geopend door de Senior manager Fire Brigade, Crisis & Safety Training van Brandweer Schiphol, Marijn Ornstein. Zij nam ons in een vogelvlucht mee door 70 jaar Brandweer Schiphol. En wat is er dan veel veranderd en geïnnoveerd. Zoveel dat je je dan afvraagt waar we over nog eens 70 jaar brandweer dan zullen zijn?

Ze droeg daarna het stokje over aan Ingrid, de tante van Ruben. Juist, de toen nog 9-jarige jongen die als enige de vliegtuigramp in Tripoli overleefde. Ze vertelde over de rol van de media (niet al te positief) én de rol van hulpverleners uit al die aspecten. Ze liet zien hoe belangrijk het is om als hulpverlener (en dus ook als brandweerman of -vrouw) empathie en emotie te tonen. Menselijkheid was voor haar een groot goed in deze periode.

De rest van de dag was gevuld met workshops. Over vliegtuigbrandbestrijding, de MH17, de aankoop van nieuwe voertuigen, het opzetten van een luchthavenbrandweer in Lelystad… Iedereen mocht er twee kiezen. En dat was nog best een opgave, want alles leek zo interessant. Dan maar tijdens de netwerkborrel – want die was er ook nog – ervaringen met elkaar uitwisselen.

Vlam in de pan het vliegtuig

Waar bij een gemiddelde open dag vooral een vlam in de pan wordt getoond, ging nu de vlam er in bij de FireFly, het oefenvliegtuig waar Brandweer Schiphol elke dag mee oefent. Wat achtergrondinformatie over de FireFly:

In het oefenvliegtuig zijn drie vliegtuigtypen: een Boeing 747, DC10 en een Boeing 767. Het is mogelijk om de FireFly aan de buitenzijde in brand te steken met drie motor-, landingsgestelbranden, een gebroken vleugelbrand of een oppervlaktebrand van bijna 860m2. Binnenin de FireFly zijn twaalf verschillende branden te maken. Hierdoor kunnen diverse incidenten goed nagebootst worden.

Tijdens de oefeningen gebruikt Brandweer Schiphol voor het maken van de branden propaan, om de milieubelasting te beperken. Een andere milieubesparende maatregel is dat het bluswater wordt opgevangen en opnieuw gebruikt voor de koeling van de romp.

De FireFly is een zeer goede trainingslocatie; zelfs uit het buitenland komen brandweercollega’s voor training en opleiding naar Schiphol.
Bron: Schiphol.nl

Het was een beetje zonde dat de oefening (nog met de huidige E-one crashtenders) letterlijk compleet in het water viel; alle regen die die dag zou vallen, besloot om juist op dat moment massaal naar beneden te komen. Maar daar lieten wij ons als toeschouwers natuurlijk niet door weerhouden. Mooie plaatjes zijn dan natuurlijk gegarandeerd (zie onder). En onder het genot van een drankje en netwerken konden we gelukkig daarna opdrogen in de remise.

Dank je wel Brandweer Schiphol (en in het bijzonder Sjaak Haasnoot) voor deze leuke uitnodiging. We komen graag nog een keer terug om een uitgebreide oefening bij te wonen!

70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
70 jaar Brandweer Schiphol, symposium
Ferry voor de eone, de huidige crashtender van Brandweer Schiphol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to Blog